Salvador Dali

Salvador Dali
Walk on the clouds and look never down

tirsdag den 1. marts 2016

Bilbao by bike

by ValleV



Jeg føler mig som Bilbo Baggins på vej mod nye eventyr. Jeg kører ikke efter drager og guldringe, mere efter friterede blæksprutter og blyfri benzin. Hele vejen fra Zarautz mod Bilbao sidder jeg og tænker på Kap Finisterre og Caminoruterne. Jeg sidder og tænker på hvor stor en turistindustri gå-turismen er blevet her i Nordspanien siden 70’erne, og jo mere jeg kommer ud på vejene jo mere forstår jeg det med at gå på El Camino.


 

Måske kunne jeg godt tænke mig at gå den tur og finde mig selv, men på den anden side syntes jeg, at det har jeg gjort. Jeg hader sportssko og rygsæk, for det giver sure tæer og rygsmerter, jeg har det bedst i mine cowboystøvler på min motorcykel. 

Der er mange veje der føre til Santiago de Compostela og jeg vil på denne Caminotur komme til at krydse mellem den nordlige vej og den franske vej. Jakobsvejen også kaldt Ibsvejen, er kendt under det galiciske navn ”o Camiño de Santiago”.



Da vi kommer få kilometer væk fra Zarautz med blyfri benzin i tanken, møder vi de første vandringsfolk. Jeg hilser pænt på, for vi er jo alle på vej til katedralen i Santiago de Compostela. Efter legenden skulle apostelen Jakob ligge der i en lille sølvkiste der. I apostlenes gerninger berettes der om Jakob, som blev henrettet under Herodes. Jakob blev den første af apostlene, som kom til at lide martyrdøden. 


Jakob’s knogler skulle ifølge en legende, på mirakuløs vis blive ført til Santiago de Compostela ad søvejen. Jakob er med tiden blevet Spaniens skytshelgen og optræder som symbol for ”La Reconquista”, hvor de kristne kongeriger erobrede land fra muslimske stater på den Iberiske halvø.



Det er en fantastisk flot tur på de små veje langs kysten mod baskernes hovedstad. Den friske luft og det klare dagslys sætter dagen i relief. Tankerne bliver lette som sommerfugle i havbrisen, og jeg flyver med motorcyklen gennem landskaberne. Efter nogle timer og en lang indkørsel til byen gennem industri, kommer jeg til Bilbao centrum.


 

Helt ned til floden og Guggenheim-museet ligger som en krøllet bygning der stråler i middagssolen. Museet ligner mest af alt et stykke skinnende stof fra en kæmpe stor fransk haute couture kjole. Det hektiske liv omkring bygningen er en stor kontrast til de ensomme tanker fra landevejen. Fra små rustikke huse til moderne arkitektur og kunst i verdensklasse.



Frank Owen Gehry arkitektur skal opleves. Frank Owen Gehry blev født i 1929. Hans værker er citeret som værende blandt de vigtigste i moderne arkitektur. Gehrys bedst kendte værker omfatter det titandækkede Guggenheimmuseum i Bilbao. 




Spanien MIT Ray, Maria Stata Center i Cambridge, Massachusetts, Walt Disney Concert Hall i downtown Los Angeles, Experience Music Project i Seattle, Weisman Art Museum i Minneapolis, Dancing Hus i Prag, Vitra Design Museum og museet Marta Herford i Tyskland, Art Gallery of Ontario i Toronto, den Cinémathèque française i Paris og 8 Spruce Street i New York City.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar